we zijn er, dat moet gevierd worden, dus morgen het verslag!!

Gisteren hebben we onze grens verlegd en hebben Santiago bereikt. Zo voelt het ook. Zoals jullie hebben kunnen lezen vergde de tocht veel inspanning en uithoudingsvermogen, des te groter is nu ook het gevoel van voldoening. De laatste tocht was 63 km en ging weer over meerdere heuvels met een aardige steile klim zo’n beetje aan het eind van de rit, dus op het heetst van de dag. Tot het laatst toe zijn we dus uitgedaagd, maar we er zijn doorgekomen. Om twee uur stonden we voor de kathedraal. Een glorieus moment. Ons hotel is om de hoek dus we droppen bagage en fietsen af en haasten ons naar het terras om het moment te vieren. De rij voor het peregrino bureau is lang, dus het certificaat moet nog maar even wachten. Een aantal lotgenoten, die we gedurende de reis ontmoet hebben zien we terug, waaronder wel een heel markant stel uit Hongarije. Felicitaties over en weer natuurlijk  en iedereen is in euforie. Wat valt er meer te zeggen.

Uiteraard iedereen bedankt die ons onderweg berichtjes hebben gestuurd met aanmoedigingen. Het heeft werkelijk geholpen. Nog meer bedankt iedereen die gesponsord heeft en nog gaat sponsoren. Ook dat schept grote voldoening.

Even wat statistieken:

Totale afstand:  2390 km

Gemiddelde snelheid (Mariet) 15 km/uur

Totale reistijd: 159.3 uur

Meters gestegen: 22900 m

Meters gedaald: 20400 m (niet duidelijk waar dit verschil vandaan komt)

Hoogste snelheid (Dirk): 56.5 km/u

Vandaag hebben we de fietsen en de helft van de bagage afgeleverd en de bus naar Porto voor morgen gereserveerd. Daarna de mis bijgewoond. De euforie is nog niet voorbij, te meer dat we steeds meer medereizigers treffen. Kortom heel gelukkig gaan we de komende anderhalve week vakantie vieren in Porto.

Lieve mensen,

Ruim een half jaar geleden is Dirk met de voorbereiding van de fietstocht begonnen. Vele avonden achter de pc doorgebracht om de route in kaart te brengen om daarna op zijn Garmin te zetten. Er mocht tenslotte niets mis gaan. Ik moet zeggen de reis is fantastisch verlopen, heel af en toe een paar meter fout, maar een kniesoor die daar op let. Dat was natuurlijk wel even foeteren als je net aan een afdaling begint! Na vijf en een halve week onze bestemming bereikt. Ik zag vanmorgen mijn bolleke en zei: ‘gij zeit nog wel zwanger, maar niet zo zwanger meer als toen wij vertrokken’.

Lieve Dirk, bedankt, ik hou van je.

het begrip spookrijder nieuwe inhoud gegeven, maar laat ook zien dat we weer vroeg op pad waren.

zweetdruppels op de lens maar we zijn er.

drukte bij het peregrino bureau

onwaarschijnlijke mede peregrino's

het koor met st Jacob in het midden